الخميس، 30 أبريل 2009

מילות קישור

מילות קישור המציינות סיבה

א. בחלק מהמשפטים שלפניכם מופיעה מילת קישור המציינת סיבה.
ב. מצאו את מילת הקישור והקיפו אותה בעיגול.

1. כיון שהמכונית נסעה בנתיב השמאלי, לא יכולנו לעקוף אותה.
2. הרמזורים לא פעלו כהלכה, היות שהגשם פגע בחוטי החשמל.
3. האופניים התהפכו על הכביש הרטוב, ונהג המכונית לא הבחין בכך.
4. ברחוב הראשי היה אתמול פקק תנועה, משום שעובדי העירייה בצעו תיקונים בכביש.
5. השוטר רשם לנהג דו"ח, כי הוא החנה את מכוניתו על המדרכה.
6. כל בוקר יש עומס תנועה בכביש זה, והפקקים מתמשכים לאורך מספר קילומטרים.
7. ההצגה התבטלה כי השחקן הראשי חלה.
8. התקשרתי אליך מספר פעמים ולא מצאתי אותך בבית.
9. לא נהנינו מהסרט, משום שלא היה בו תרגום.
10. מי הבריכה היו מזוהמים ולא יכולנו לשחות בה.

ג. רשמו את כל המילים המקשרות שמצאתם במשפטים הנ"ל.


ד. סמנו בכל משפט המכיל מילת-קישור את החלק המתאר את הסיבה ואת החלק המתאר את התוצאה.

ה. לפניכם 5 מילות קישור נוספות, המתארות סיבה :
הואיל ו... ; מפני ש... ; מאחר ש... ; כיוון ש... ; משום ש...

חברו לכל מילת קישור משפט מתאים.







הבעה / א.א.
מילות קישור המציינות סיבה
לפניכם זוגות של משפטים. חברו אותם בעזרת מילות קישור המציינות סיבה.
היעזרו במילים שלפניכם :


1. ידענו היכן הצפון, היה לנו מצפן.

___________________________________________________________

2. לאורך הנחל צומחים עצי חרוב, הנחל נקרא "נחל חרובים" .

___________________________________________________________

3. מי הנהר היו מזוהמים, לא שתינו ממי הנהר.

___________________________________________________________

4. בשבועיים האחרונים שרר חום כבד, הפרחים שראינו בדרך היו נבולים ויבשים.

___________________________________________________________

5. המדריך דאג שנשתה הרבה מים, הוא חשש שנתייבש מהחום הכבד.

____________________________________________________________

6. המים שהיו במימייה שלי נזלו, במימייה שלי היה חור.

____________________________________________________________

7. היתה שביתה, לא התקיימו לימודים בבית הספר.

____________________________________________________________

8. הפועלים חפרו והוציאו את הפילון מן האדמה הקפואה, למסרו לחוקרים.

____________________________________________________________

ציינו ליד כל חלק של המשפט האם הוא מתאר סיבה או תוצאה.
הבעה / א.א.
מילות קישור המציינות סיבה
לפניכם 4 ידיעות ששודרו ב"רדיו התלמידים". קראו את הידיעות והשלימו את המשפטים :
עקב בקשות חוזרות ונשנות של התלמידים, הוחלט להאריך את ה"חופש הגדול".
משפט זה מספר מה הסיבה לכך ש__________________________________.
מחמת הקור השורר בארצנו בחודשים כסלו – טבת – שבט, יחלו הלימודים בחודשים אלה בשעה 10.00 בבוקר.
משפט זה מסביר מה הסיבה לכך ש_________________________________.
מפאת מחסור בספרים ובמחברות תתעכב פתיחת שנת הלימודים הבאה.
משפט זה מתאר מה יקרה לשנת הלימודים הבאה כתוצאה מ_______________.
לרגל הדחייה של פתיחת שנת הלימודים הבאה, ישדר "רדיו התלמידים" תכניות בידור מיוחדות.
משפט זה מתאר מהי הסיבה לכך ש_________________________________.

קיימות מילות קישור המתארות סיבה בעלות תפקיד מיוחד :
א. בזכות, הודות ל... במילים אלו משתמשים כאשר מדובר בארוע חיובי. לדוגמא : נבחרת ישראל ניצחה במשחק בזכות כושרה הגופני המעולה.
ב. באשמת, בעטיו של... במילים אלו משתמשים כאשר מדובר בארוע שלילי. לדוגמא : הכוס נשברה באשמתו של יניב.
המהומה פרצה בעטיה של הדליקה.

קרא את המשפטים הבאים. בחר את הביטוי המתאים למשפט והקף אותו בעיגול.
1. בזכות/באשמת התמדתו הרבה, הצליח לואי פסטר למצוא חיסון נגד מחלת הכלבת.
2. מצבו הבטיחותי של הבניין גרוע הודות/באשמתו של קבלן המשנה.
3. בעטיו/בזכותו של נער אמיץ אחד שעבר במקום, ניצל הילד המסכן שנפל לבור.
4. המפעל נקלע לקשיים חמורים באשמת/בזכות הניהול הגרוע.
5. בזכותו/בעטיו של הטייס, שגילה שליטה עצמית וקור-רוח, עברה הנחיתה בשלום.
6. הודות ל/באשמתם של כמה מטיילים, שהשאירו אחריהם מדורה בוערת, פרצה דליקה והיא שרפה את מטע השזיפים.
7. הודות ל/בעטייה של התערבותו של נשיא המדינה, הסתיימה השביתה וכל הפועלים חזרו לעבודה סדירה.
8. השלם בהתאם את מילות הקישור החסרות :
אלפרד נובל היה כימאי ותעשיין שוודי. הוא היה אדם מוכשר ובעל כושר המצאה, והשקיע זמן רב בניסויים כימיים. ________ כישוריו והתמדתו הצליח נובל להמציא מוצרים שונים, ביניהם גומי סינטתי ומשי מלאכותי, אך ההמצאה המפורסמת ביותר שלו היתה המצאת חומר נפץ "דינאמיט". שמו אל אלפרד נובל התפרסם בכל העולם ______ המצאתו הזו, אך נובל לא היה מאושר מכך. הוא נוכח לדעת שאנשים ניצלו את הדינאמיט לצורכי מילחמה, ורבים נפצעו או נהרגו _________ המצאתו.
הבעה / א.א.
מילות קישור המציינות תוצאה

רצתי ולכן נפלתי. (רצתי והתוצאה היא שנפלתי )
לא הבנתי את השעור, על כן נכשלתי בבוחן. (לא הבנתי את השעור, והתוצאה היא שנכשלתי).

מילים נוספות המציינות תוצאה : לפיכך, בשל כך, כתוצאה מכך.

מהי התוצאה ?
השלימו את המשפטים החסרים שלפניכם בתוצאה מתאימה :

1. השיעור בטבע לא התקיים. כתוצאה מכך ____________________.
2. גלית הוזמנה למסיבה ביום שישי, ועל כן _____________________.
3. השוער חשב שהשער סגור, ומשום כך ________________________.
4. רוני התאמן שעות רבות בקפיצה למרחק, ולכן _________________.
5. בביה"ס נבנה אולם התעמלות חדש, ולפיכך ___________________.
6. נודע לנו שחנן ספורטאי מצויין ____________________________.
7. יאשה הגיע לארץ לפני כמה שבועות ________________________.

קראו בעיון את הקטע הבא.
"הבית הלבן".
"הבית הלבן" הוא הבית שבו מתגוררים נשיאי ארצות הברית. הוא מכונה בשם זה בשל חזיתו הצבועה לבן.
"הבית הלבן" נבנה בוושינגטון, בירת ארצות הברית, על ידי ג'ורג' וושינגטון, נשיאה הראשון של ארצות הברית. וושינגטון עצמו לא זכה להתגורר בבית הלבן משום שהוא נפטר בשנת 1799, כשנה לפני תום בניית הבית.
במשך השנים הפך ה"בית הלבן" לסמל הממשל בארה"ב. היום, כאשר אומרים "הבית הלבן החליט..." , או "הבית הלבן הודיע..." , מתכוונים לומר שהממשל בארה"ב החליט או הודיע.



הבעה / א.א.
לפניכם התחלות של משפטים. בכל אחד מהם מופיעה מילה המציינת סיבה או תוצאה.
א. הדגישו את מילות הקישור.
ב. השלימו את המשפטים, היעזרו בקטע שבדף הקודם.
1. "הבית הלבן" נקרא כך משום_________________________________
2. "הבית הלבן", משכנם של נשיאי ארה"ב, נבנה דווקא בוושינגטון הואיל ו___________________________________________________

3. ג'ורג' וושינגטון, נשיאה הראשון של ארה"ב, נפטר בשנת 1799, ולפיכך _____________________________________________________

4. לעיתים קרובות אומרים "הבית הלבן הודיע..." "הבית הלבן החליט.." וזאת מאחר ו________________________________________________

5. "בבית הלבן" מתגוררים נשיאי ארה"ב, לכן ________________________

6. ג'ורג' וושינגטון לא זכה להתגורר בבית הלבן משום ש_________________

7. וושינגטון היא בירת ארצות הברית, על כן _________________________

קראו את הקטע שלפניכם בעיון :
למה לא זקן ?
בימי קדם נחשבו הזקנים בקרב עמים שונים לסמל של גבריות, וגברים רבים, בעיקר חיילים, נהגו לגדל זקן.
לזקן הזה היה חיסרון גדול בעיתות מלחמה – באותם ימים נערכו הקרבות פנים אל פנים, ומי שהצליח לאחוז בזקן יריבו – היה לו יתרון בקרב.
המצביא המפורסם אלכסנדר הגדול, הבין כי הזקנים מסכנים את חייהם של חייליו ויש להסירם. על אף שידע עד כמה חשובים הזקנים לבעליהם, הוא פקד על כל החיילים להתגלח. ואכן, מאז פחת מספר הנפגעים בצבאו.
עד מהרה הכירו גם מפקדי צבאות אחרים בסכנה הטמונה בזקן המגודל, וכך פשט המנהג של גילוח הזקנים בצבאות שונים.

השלימו את המשפטים הבאים בהתאם לקטע שקראתם :
גברים בקרב עמים שונים גידלו זקנים, מאחר ש____________________________.
לזקן היה חיסרון גדול בזמן מלחמה היות ש_______________________________.
מאחר שהזקן סיכן את חיי החיילים, ___________________________________.
אלכסנדר הגדול פקד על החיילים להתגלח, משום כך ________________________.
היות שמפקדי צבא אחרים הכירו בסכנה הטמונה בזקן, ______________________.
הבעה / א.א.
מילות קישור המציינות תכלית (מטרה)
מילים המציינות תכלית (מטרה) הן מילים כמו :
כדי, בשביל, למען, במטרה ל... , בכוונה ל... , על מנת.

השלם את המשפטים הבאים :
נח בנה תיבה כדי להינצל מהמבול.
המטרה של בניית התיבה: _____________________________________.

כספי התרומות נאספו למען המשפחות הנזקקות.
המטרה של איסוף התרומות: --_________________________________.

התזמורת הוזמנה לטקס בשביל לנגן את ההימנון.
המטרה של הזמנת התזמורת לטקס : _____________________________.

שר החוץ יצא לחו"ל בכוונה להיפגש עם נשיא צרפת.
המטרה של יציאת השר לחו"ל היא : ______________________________.

חברו בקו את חלקי המשפט שבצד ימין לחלקי המשפט המתאים בצד שמאל :

1. ביקרתי בשמורת החולה א. במטרה לבקר במקום הנמוך ביותר בעולם.

2. עליתי להר הכרמל ב. כדי לראות סרט חדש.

3. עליתי לירושלים ג. לשם צפייה בנוף הנמל.

4. ירדתי לים המלח ד. כדי לאחל לה מזל טוב ליום הולדתה.

5. הידרמתי לאילת ה. לצורך מעקב אחרי שקנאים.

6. קפצתי לתל-אביב ו. מתוך כוונה להתפלל ליד הכותל המערבי.

7. ביקרתי אצל חברתי ז. על מנת לערוך סיור במצפה התת-ימי.


רשמו את כל מילות הקישור המציינות תכלית, המופיעות בדף שלפניכם :

____________________________________________________________________
הבעה / א.א.
מילות קישור המציינות תכלית

עזרה לילדים במצוקה
בארצנו קיימים מספר ארגונים שהוקמו במיוחד כדי לעזור לילדים. ביניהם : איגוד איל"ן (איגוד

ישראלי לילדים נפגעים), שמטרתו לעזור לילדים נכים. אגודת אלו"ט שמטרתה לעזור לילדים

אוטיסטים; אגודת אקי"ם (אגודה לקימום מפגרים); אגודת ניצ"ן, אשר מסייעת לילדים שיש

להם קשיי למידה והסתגלות; וכן גם אגודת אל"י (אגודה להגנת הילד), ששמה לה למטרה לעזור

לילדים מוכים ולהגן עליהם. אגודות נוספות שעוזרות הן לילדים והן למבוגרים, הן אגודת "יד

ביד" וער"ן (עזרה ראשונה נפשית), אליה יכולים לפנות ילדים אשר נתקלים בקשיים בחברה או

בבית, והם זקוקים לעזרה ולייעוץ.

השלימו את המשפטים :
איגוד איל"ן הוקם למען ________________________________________.

אגודן "ניצן" הוקמה כדי _______________________________________.

אגודת אל"י הוקמה במגמה ל____________________________________.

ער"ן הוקמה לשם ____________________________________________.

אגודת אלו"ט הוקמה במטרה ל___________________________________.

אגודת אקי"ם הוקמה בכוונה ל___________________________________.

כללית, ניתן לומר שאגודות התנדבותיות, קיימות על מנת __________________________________________________________.

האגודה למען החייל ___________________________________________.

קופת חולים _________________________________________________.
הבעה / א.א.
מילות קישור המציינות תכלית

במשפטים שלפניכם חסירות מילים מקשרות המציינות תכלית.
היעזרו במחסן המילים, בחרו מתוכו את המילה המתאימה והשלימו את המשפט.
ניתן להישתמש באותה מילה יותר מפעם אחת.

הנוסעים הקדימו להגיע לתחנה, ________ שלא יאחרו את הרכבת.

מוסד "יד ושם" הוקם ________ הנצחת קרבנות השואה.

משרד הקליטה ביקש מהממשלה הקצבה מיוחדת, _______ לקלוט את העולים הרבים שהגיעו מרוסיה.

ראשי הערים ביקשו להיפגש בדחיפות עם שר הפנים, ________ לישב את חילוקי הדיעות ביניהם.

יש להגביר את ההסברה _______ למנוע ירידה מן הארץ.

משרד העבודה ידאג ל- 300 מקומות תעסוקה חדשים ______ צעירים העומדים להשתחרר מהצבא.

_______ הקמת בניין בן 7 קומות, דרושים למעלה מ- 12 חודשי עבודה.

"מגן דוד אדום" ארגן משלוח גדול של ציוד רפואי _____ לעזור לנפגעי הרעש בתורכיה.

מחסן מילים :
כדי, בשביל, לשם, למען, עבור, בכוונה, במטרה, במגמה, לצורך.








הבעה / א.א.
מילים המציינות תכלית

לפניכם משפטים המתחילים במילה המציינת תכלית.
בחרו את ההמשך המתאים לכל משפט וסמנו מתחתיו קו מדגיש.

במטרה לעודד את הקנייה בחנות הצעצועים, אשר נפתחה אתמול,
א. הכריזו בעלי החנות על מבצע הנחות.
ב. בפינת הרחובות ה"חלוץ" ו"גורדון".

על מנת לשפר את רמת המשחקים של נבחרת הכדורגל הישראלית,
א. תצא הנבחרת למחנה אימונים סגור
ב. אשר הפסידה בארבעה משחקים רצופים.

מתוך כוונה לשפר את יחסי המסחר בין ישראל לספרד,
א. ובין ישראל לפורטוגל, בשנתיים הקרובות.
ב. נשלח שר המסחר הישראלי לשיחות בספרד.

מתוך כוונה למנוע פגיעה בממצאים ארכיאולוגיים,
א. שנמצאו לאחרונה באתר החפירות בירושלים.
ב. הותר לחופרים להשתמש בחפירותיהם רק בכף סיידים, באת חפירה ודלי.

במגמה להגן על חיי האיילים בארצות הברית ובקנדה,
א. ולשמור עליהם מפני כליה.
ב. נחקקו במדינות אלה חוקים חמורים להגבלת ציד.

במטרה לשמור על השלום ולפעול למען עמים חלשים,
א. הוקם ארגון האו"ם (האומות המאוחדות) .
ב. ולמען מדינות נחשלות באזורים שונים בעולם.

כדי להגיע להישגים גבוהים בלימודים, בעבודה או בכל תחום אחר,
א. למשל בספורט, בנגינה, בריקוד או באקרובטיקה.
ב. עליך להשקיע מאמץ בתרגול ובאימונים.





הבעה / א.א.
מילות קישור – תרגול
תרגיל א'
1. הוסף את מילות הקישור החסרות לטקסט שלפניך :
עליזה נכנסה לחדרו של השפן והביטה סביבה. _________ הבחינה בבקבוק קטן הניצב ליד המראה, היא הושיטה ידה __________ לחלץ את הפקק. __________ סקרנותה הרבה היססה לרגע, _________ פחדה שמא יזק לה המשקה הבלתי מוכר. _________ גברה סקרנותה והיא שתתה ממנו מעט. __________ הרגישה עליזה שהיא הולכת וגדלה במהירות.
2. הצע כותרת משלך לטקסט : _____________________

תרגיל ב'
הוסף את מילות הקישור החסרות לטקסט שלפניך :
בשל גובהו הרב הצליח אילן להתחזות לעמוד חשמל, ______ לא הופתע כשנחתה ציפור על ראשו _________ לבנות לה קן. __________, אומץ רוחו הועמד במבחן _________
ראה כלב ענק מתקרב לעברו בחשיפת שיניים...
מקרה _______ הביאו לכלל החלטה, כי אם _______ השעה הקרובה לא יחול שינוי במצבו, _______ שציפה, יאלץ לזנוח את עמדתו _________ להספיק להגיע לתחנה _______ יציאת הרכבת האחרונה. הוא עזר את המקום דקות מעטות, _______ שגשם שוטף החל לרדת. ________ נספגו כל בגדיו במים. ________ היה ברור לו שלא יספיק להגיע לתחנה בזמן. ________ שנחשב לנער אמיץ, החל לבכות.
"מה עשית, רשע מרושע ?" שמע _______ קול מוכר מאחוריו. _______ פקח את עיניו, ראה את אימו מנופפת במטאטא _______ לגרש את החתול. שברי האקוואריום היו פזורים על הרצפה, ודגי הזהב האהובים שלו ניסו לשווא לשחות בין קפלי השמיכה הרטובים.

הצע כותרת משלך לטקסט : __________________________

תרגיל ג'
הקף את מילות הקישור בכל משפט.
ציין את תפקיד מילת הקישור בכל משפט.
- - - - - - - - -
בני ישראל היו משועבדים למצרים במשך ארבע מאות שנה. ______________
אל תדון את חברך, עד שתגיע למקומו. ______________
ואהבת לרעך כמוך. ______________
בדורות הקודמים לא נשמר האיזון בטבע. בתקופה האחרונה, לעומת זאת, גברה המודעות לנושא זה. ______________
בעקבות השימוש במחשבים, הוקלה עבודתם של מתמטיקאים בהשוואה לחבריהם, בני הדור הקודם. ______________
"כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימיך..." ______________
החשוד זוכה מכל אשמה מחמת הספק. ______________

מילות קישור – תרגול

1. הוסף סיבות למשפטים הבאים :
א. התעוררתי בבהלה _______________________________________________

ב. הייתי מופתע מאוד __________________________________

ג. כל הכיתה הצליחה במבחן _____________________________

ד. קבלתי מתנה מהורי _________________________________

2. הוסף תוצאות למשפטים הבאים :
ה. התמרור נפל ____________________________________________

ו. טעיתי בתאריך __________________________________________

ז. כל הכיתה הצליחה במבחן __________________________________

ח. הדוב רדה דבש מן הכוורת __________________________________

הוסף מטרה (תכלית) למשפטים הבאים :
א. פניתי אל המנהל _________________________________________

ב. המוזמנים עלו על השולחנות _________________________________

ג. הזמנתי את חברי ________________________________________

ד. קנינו מצרכי מזון ________________________________________

ה. החלט על הקמת בימות בידור _______________________________

هناك تعليق واحد:

  1. انا حبيت هذه المدوني واشكرك يا احلى عم بدنيا
    سلا م سلا م للمخرب ابنك مصطفى

    ردحذف