الأحد، 3 مايو 2009

סוגי טקסטים

סוגי טקסטים

בשיעור זה תכירו את סוגי הטקסטים השונים. תלמדו לזהות את נושא הטקסט ולנסחו בקצרה.
בקריאה ראשונה של הטקסט צריך הקורא לברר מהו סוג הטקסט .
קביעת סוג הטקסט מאפשרת לקורא להבחין באופיו ובמגמתו העיקריים של הטקסט ומסייעת לו להתייחס לכתוב בהתאם לכך.
קיימים סוגים שונים של טקסטים, כגון: ביקורתי, עיוני, אגדי, אינפורמטיבי, טיעוני,חוויתי, דיון בבעיה, תעמולה, תגובה, ידיעה (עיתונאית), פרסומת, מדריך ומפעיל וכו'.
קראו את שני הטקסטים שלפניכם וענו בקבוצת הדיון: מה ההבדל בין שני הטקסטים?

טקסט ראשון: יופי של צפרדע
ציירתי צפרדע
בעשב השופע.
ואמא אמרה:
"זה יופי של עכבר!
אתה ממש מוכשר!"
"אמא, זה צפרדע
זה לא עכבר!"
הראיתי לאבא
את הצפרדע
בעשב השופע.
אבא הביט בציור וחשב"
"לפי האזנים והזנב
זה יופי יש ארנב!"
ואני ציירתי צפרדע
כמו שאני יודע.

טקסט שני:צפרדע
משפחת הצפרדעים היא המשפחה הגדולה ורבת המינים שבכל המשפחות הכלולות במחלקת הדו חיים: יש בה כ-600 מינים, הנפוצים ברחבי העולם. בסוג צפרדע לבדו יש כ-250 מינים. "צפרדע גלית", החיה בקמרון שבאפריקה, היא הגדולה שבצפרדעים: אורכה מגיע ל-30 סנטימטרים ומשקלה ל-2 קילוגרמים;
הקטנה שבצפרדעים, החיה אף היא באפריקה, ארכה רק 2.5 סנטימטרים.


סיכום ביניים:שני הטקסטים עוסקים במראה הצפרדע, אבל אם עניתם נכון, שמתם לב שהטקסט הראשון הוא שיר חוויתי והשני הוא מדעי, המוסר מידע ונתונים.כלומר, קיימים סוגים שונים של טקסטים. בכל טקסט בוחר הכותב להציג את דבריו/דעתו בצורה שונה.

סוגי טקסטים
טקסט סיפורי נועד לספר לקורא סיפור כלשהו, דמיוני או מציאותי. הטקסט מתאפיין בתיאור של רגשות ומצבים, בריבוי פעלים ובלשון ציורית. לדוגמה: מעשייה, אגדה, סיפור מעשה וכדומה.
טקסט מידע הוא טקסט המוסר "אינפורמציה" (מידע, הודעה,ידיעות והסברים). מטרתו העיקרית של טקסט זה היא להציג עובדות בלי מעורבות אישית של הכותב. טקסט מידע מצוי בעיקר באנציקלופדיות, בספרי לימוד, באינטרנט ובמקורות נוספים.
טקסט טיעון הוא טקסט המציג את עמדתו של הכותב בנושא מסוים. הטקסט מציג את דעתו / השקפתו האישית של הכותב בנושא מסוים. בטקסט מסוג זה יש הבעה סובייקטיבית.מטרתו של כותב הטקסט היא לשכנע את הקורא.סוג זה של כתיבה מתאפיין בהצגת טיעונים, דעות ומסקנות.


משימה:
א. קראו את הטקסטים הבאים וקבעו את סוגם.
1. רחל המשוררת
רחל המשוררת נולדה ברוסיה בשנת 1890 ועלתה ארצה בשנת 1909. היא קיימה בגופה את אחד מעיקריה של העלייה השנייה: "היא ויתרה על עיסוקה "הרוחני" – הכתיבה- לטובת האדמה, ולשם כך הצטרפה לקבוצת "כינרת". רחל אהבה מאוד את הכינרת, וברבים משריה אנו מוצאים ביטוי לאהבה זו. משנת 1913 היא נסעה לצרפת כדי ללמוד חקלאות וציור. היא למדה בבית ספר חקלאי בטולוז. כאשר פרצה מלחמת העולם הראשונה, לא יכלה רחל לחזור ארצה ונאלצה לשוב לרוסיה. תלאותיה ומצוקתה פגעו בבריאותה, והיא חלתה במחלת השחפת. בשנת 1919 שבה ארצה לקבוצת דגניה. לאחר זמן מה היא נאלצה לעזוב את קבוצת דגניה עקב מחלתה. רחל התגוררה בירושלים ובת"א, שכבה בבית חולים בצפת, ולפני מותה בשנת 1931 הוחזרה לדגניה. שנותיה האחרונות עברו עליה בבדידות ובייסורים. משאלתה האחרונה של רחל הייתה להיקבר מול הכינרת האהובה עליה, ואכן בקשתה זו התמלאה

מהו סוג הטקסט?

טקסט מידע
טקסט טיעוני
טקסט סיפורי

נא לבחור תשובה

2.שלוש עצות של תרנגול/ סיפור עם מפי יהודי פולין
יום אחד ראה פלוני תרנגול מנקר בזגוגית חלונו פתח את החלון ותפסו. ראה שרגליו קשורות ברצועה. פצה התרנגול את פיו ואמר: "אם תתיר את רגלי ותשלח אותי לחופשי, אתן לך שלוש עצות שיהיו לך למועיל."
ומה הן? שאל האיש.
קודם לכן, אמר התרנגול, הישבעי לי, שאכן תשחררני. נשבע לו.
אמר התרנגול: עצה ראשונה, בדברים שלא ייתכנו – אל תאמין!
עצה שניה, דבר שאין להשיבו- אל תהרהר אחריו!
עצה שלישית,מה שלמעלה מיכולתך – אל תעשה!
שחרר האיש את התרנגול. קפץ זה ועמד על ענף של עץ, צחק ואמר, אי לך, אדם. פתי מאמין לכל דבר. בגרוני שמור אוצר של יהלומים ואתה שלחת אותי לחופשי.
בוש אותו אדם על כסילותו, מיהר וקפץ לתפוס את התרנגול. התעופף זה ועמד על ענף גבוה. טיפס אחריו האיש על העץ עד שנשבר ענף תחתיו. נפל ארצה ונחבל.
שוטה שבעולם, צחק התרנגול, טרם עברו עשר דקות מאז שמעת עצותיי וכבר שכחת את כולן: האמנת בדבר לא ייאמן- כלום יתכן, שבגרונו של תרנגול שמור אוצר?! התחרטת על ששחררת אותי,וניסית לטפס על ענפים שהתנודדו תחת כובד משקלו של תרנגול.

קבעו: מהו סוג הטקסט?
טקסט מידע
טקסט טיעוני
טקסט סיפורי
נא לבחור תשובה

3. קרייריסטית וקרייריסט/ יהודית אברהמי - עינת לאחר שהדיון בהבדלים בין עבודה לקריירה הוביל לתגובות הנוגעות להבחנה בין תפקיד עקרת הבית לבין קריירה בעלת סטטוס בחברה, אני מבקשת להוסיף הבחנה נוספת המשקפת את היחס לנשים העובדות מחוץ למשק ביתן (עקרת בית בעיני היא אישה שעובדת בביתה): המושג קרייריסטית שונה מאד מהמושג קרייריסט. נכון להיום, אשה הלוקחת את עבודתה ברצינות, ועובדת יום עבודה ארוך, ואולי גם מדי פעם שעות נוספות, נקראת קרייריסטית, כשמשמעות המושג הוא שהיא נעדרת מהבית שעות רבות מדי, שהדבר הוא "על חשבון המשפחה", קרי, העבודה חשובה לה יותר מאשר המשפחה. גבר העובד באותה מתכונת לא ייקרא קרייריסט אלא "רציני", "מסור לעבודה" "משקיען", ועוד ביטויים המצביעים על ההשקעה, אך אינם מתייחסים למחיר שמשלמת המשפחה על העדרותו מהבית. המסקנה: על פי המוסר הכפול הרווח, מצופה שהגבר ייעדר לשעות רבות, ולפיכך אין זה מקובל למתוח ביקורת על כך שעיקר עיסוקו בעבודה , קרי בספירה הציבורית, ולא בספירה הפרטית, שהיא הבית. לגבי נשים עובדות - המצב הפוך, והחברה מעמיסה רגשות אשם על נשים אשר אינן נמצאות ברוב שעות היום בבית.
גם פה עליך לקבוע את סוג הטקסט:
טקסט מידע
טקסט טיעוני
טקסט סיפורי

נא לבחור תשובה


ב. עברו כל אחד מטקסטים אלה, נסחו במשפט אחד את נושא הטקסט. עשו זאת בקבוצת הדיון.
ג. סמנו לגבי כל אחד מן המשפטים שלפניכם אם הוא נכון או לא נכון:
1. טקסט סיפורי מתאפיין לרוב בעובדות.
2. טקסט מידע כתוב בלשון ציורית.
3. טיעוני ניתן למצוא את דעתו של הכותב.
4. טקסט מידע מצוי בעיקר באנציקלופדיות, בספרי לימוד ובאינטרנט.
5. טקסט מידע נקרא גם טקסט אינפורמטיבי.
6. בטקסט טיעון יש הבעה אובייקטיבית של כותב/ת הטקסט .
7. בטקסט מידע יש הבעה סובייקטיבית.

לסיכום בשיעור זה הכרנו את סוגי הטקסטים הקיימים ומאפייניהם.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق